De dagindeling.
07.30 – 09.00 uur
|
Kinderen worden gebracht en kunnen vrij spelen.
|
09.30 uur
|
Drinken met een koekje en fruit en daarna liedjes zingen rond de tafel.
|
10.00 uur
|
Verschonen, plassen en naar bed ( indien nodig )
|
11.30 uur
|
Brood eten en melk drinken.
|
12.30 – 13.30 uur
|
Kinderen kunnen worden gehaald en gebracht.
|
14.30 uur
|
Drinken met een koekje en fruit, vrij spel en een activiteit.
|
16.00 uur
|
Drinken en een koekje.
|
16.30 – 17.45 uur
|
Kinderen worden gehaald.
|
Deze tijdsindeling is slechts een richtlijn, de leiding gaat flexibel met deze tijden om. De dagindeling is gemaakt om de kinderen zoveel als mogelijk rust en regelmaat te bieden.
Eten en drinken.
Het eten en drinken wordt door het kinderdagverblijf verzorgd. De kinderen krijgen ’s morgens fruit met daarbij drinken en ’s middags drinken met een koekje. Er wordt minimaal een keer per dag fruit gegeten. De kinderen blijven aan tafel zitten tot iedereen klaar is, na het drinken praten we met de kinderen over allerlei zaken en zingen we liedjes. Om 11.30 eten we brood met de kinderen. De kinderen krijgen bruin brood met pindakaas, smeerworst, smeerkaas, chocoladepasta en drinken. Het brood gaat in principe op. Het eten met andere kinderen stimuleert de meeste kinderen om te eten, tijdens het eten geven wij de kinderen geen speelgoed omdat dit de aandacht voor eten af kan leiden.
Activiteiten en spelen.
Spelen is een van de belangrijkste dingen op het kinderdagverblijf. We laten de kinderen zelf het initiatief tot het spelen. We gaan er vanuit dat de kinderen nog lang genoeg gestructureerd bezig kunnen en moeten zijn, vandaar dat we in hun spel weinig structuur aan willen brengen. We stimuleren de kinderen wel om nieuwe dingen te ontdekken. De activiteiten die we aanbieden aan de kinderen liggen op het gebied van:
- Handarbeid: tekenen, verven, kleien.
- Muziek: zingen, zelf muziek, muziek luisteren
- Beweging: fietsen, klimmen, stoeien, rennen, dansen.
- Concentratie: puzzelen, kralen rijgen, boekjes lezen.
- Constructie: duplo, blokken, lego.
- Fantasie: los materiaal, poppenhuis, verhalen vertellen.
Wanneer de kinderen ruzie maken bemoeien we ons er niet direct mee, maar laten de kinderen eerst zelf een oplossing bedenken en het samen "uitvechten”. We houden dit natuurlijk wel goed in de gaten.
Zindelijkheid
Een kind wordt pas zindelijk wanneer het dat zelf wil. In overleg met de ouders laten wij de kinderen spelenderwijs op het potje of naar de wc gaan. Wanneer een kind niet wil, dwingen wij hem of haar niet. Kinderen die al zindelijk zijn geven meestal zelf aan dat ze moeten plassen, maar de leidsters helpen de kinderen wel herinneren dat ze nog moeten plassen. In de drukte van het spel gebeuren nog wel eens ongelukjes, wilt u daarom reservekleren meegeven aan uw kind?
Slapen.
Het wel of niet naar bed gaan gebeurt in overleg met de ouders. Wilt u daarom doorgeven of uw kind nog moet slapen overdag? De kinderen slapen zoveel mogelijk in een "eigen”bedje, ook een knuffel mee genomen van huis kan een vertrouwd gevoel geven.
Baby’s.
Baby’s hebben hun eigen ritme. Als u ons doorgeeft wat de gewoontes zijn van uw baby wat betreft slapen en eten, dan houden wij hier rekening mee